Marketing lokalny małej firmy – co zrobić przed rozpoczęciem działalności?
Posiadasz mały punkt usługowy? Gastronomię, która przyciąga klientów tylko z twojej dzielnicy? Podpowiadamy jak z bardzo ograniczonym budżetem wykonywać działania marketingowe.
Podstawy podstaw
Marketing kojarzy się nam z reklamą, social mediami, newsletterami na skrzynki mailowe. Jest to prawda, ale zapominamy, że tak naprawdę wszystko jest reklamą.
Przed uruchomieniem punktu spójrz, czy jest on przede wszystkim widoczny dla ludzi z ulicy i przejeżdżających kierowców. Błędem niektórych miejsc jest to, że pomieszczenia są zbyt ciemne i „schowane”. Nie sprawia to wrażenia miejsca do którego chcielibyśmy wejść i które chcielibyśmy zapamiętać. Na nic reklama internetowa, skoro twoi najbliżsi sąsiedzi nie będą wiedzieć o twoim istnieniu.
Warto także realnie spojrzeć na potrzeby mieszkańców. Elegancka restauracja na obrzeżu miasta nie jest dobrym pomysłem (chyba, że tuż obok hotelu w pięknej okolicy).
Spójność
Zobacz czy szyld cię wyróżnia i jest spójny z cechami, jakie chcesz uwydatnić. Piękny drewniany szyld z pochyłą czcionką? Jeśli prowadzisz uroczą knajpkę – strzał w dziesiątkę. Gorzej, gdy jest to kebab, lub bar szybkiej obsługi. Nie oznacza to, że masz nie zadbać o przytulność miejsca – po prostu zrób to w innym stylu. W przypadku gastronomii zadbaj także o wygodę (siedzenia) i intymność spożywania posiłku. Pamiętaj – sprzedajesz nie tylko jedzenie, ale także miejsce, gdzie można posiedzieć, porozmawiać z przyjaciółmi, odetchnąć.
Ulotki i Internet
Warto, aby ludzie z ulicy widzieli, jakie są aktualne promocje i oferta. Mazaki do szyb, tablica na ulicy – możliwości są różne. Przed uruchomieniem (oraz co jakiś czas) warto włożyć ulotki do skrzynek na okolicznych osiedlach. Niech ludzie zobaczą, co masz do zaoferowania i zapiszą sobie twój numer. Być może w przyszłości będą chcieli coś o tobie przeczytać, więc warto, abyś miał stronę internetową oraz Facebooka, na którym co jakiś czas będziesz informował o wydarzeniach, promocjach i nowościach w ofercie.
Warto także realnie spojrzeć na potrzeby mieszkańców. Elegancka restauracja na obrzeżu miasta nie jest dobrym pomysłem (chyba, że tuż obok hotelu w pięknej okolicy).